استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد
سرخط خبرها

آداب مهمانی و رعایت حال میزبانان اربعین حسینی

  • کد خبر: ۱۲۴۵۶۷
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
آداب مهمانی و رعایت حال میزبانان اربعین حسینی
پا گذاشتن در یک راه معنوی آداب خاص خودش را دارد. همچنان که سفر پیاده‌روی اربعین متفاوت با دیگر سفرها بوده و نیازمند رعایت نکات بسیاری است.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ وقتی قرار است پا در یک راه معنوی بگذاریم، باید همه سبک و سیاقمان هم معنوی شود، سفر پیاده‌روی اربعین حتما با بقیه سفرهایمان فرق دارد، حتی اگر باز هم یک جمع و گروه خودمانی داشته باشیم. سعی کنید از زیاد حرف زدن، درباره همه چیز حرف زدن، درباره دیگران حرف زدن، بحث، ناله کردن و شوخی‌های بجا خودداری کنید. به درون خودتان بروید و مشغول ذکر و صلوات باشید.

مراقب زبانمان باشیم

از بحث‌ها و جدل‌ها و شوخی‌ها کم کنید. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: هر کسى که سخنش افزایش یافت، اشتباهات او نیز فزونی خواهد یافت و هر کس خطایش افزایش یافت، حیایش کم می‌شود و هرکس حیایش کم شد، تقوایش کم می‌شود و کسی که تقوایش کم شود، دلش می‌میرد و هر کس قلبش بمیرد، به دوزخ وارد خواهد شد.» [نهج البلاغه]مراقب باشید به دلیل جذاب بودن لهجه و بیان میزبانان دچار مسخره کردن نشوید.

صبور باشیم

راه طولانی و سفر سخت است، احتمالا ظرفیت‌ها و حوصله‌ها هم محدود می‌شود. خوب است صبر و حوصله‌مان را بالا ببریم. به‌ویژه با میزبانان و کسانی که بی‌منت پذیرایی می‌کنند صبور باشیم. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: اگر بردبار نیستی خود را وادار به بردباری کن، زیرا کسی که خود را به گروهی شبیه کند، به زودی از آنان می‌شود.» [نهج البلاغه]مزاحم نشویم

یکی از اتفاقاتی که در سفر پیاده‌روی اربعین می‌افتد، همراهی با عده زیادی از زائران در زمان‌های خواب و غذا و استراحت است. خوب است با مراعات حال دیگر زائران بلند حرف نزنید، حق و حقوق دیگران را ضایع نکنید و ایجاد زحمت زیادی برای میزبانان نکنید. پیامبر گرامی اسلام (ص) در بیانی فرمودند: «هر که مؤمنى را بیازارد مرا آزار داده است و هر که مرا بیازارد خدای عزوجل را آزار داده است.» [بحارالانوار] اگر در خانه‌ای اسکان پیدا کردید، زمان میهمان شدن را کوتاه کنید و تصور نکنید میزبان باید تا هر زمانی که شما آنجا هستید، خدمات ارائه دهد.

نظافت را رعایت کنیم

حالا که جمعیت زیادی از کشور ما به کشور همسایه برای زیارت وارد می‌شود، خوب است بهداشت را رعایت کنیم. احتمالا امکانات بهداشتی زیاد نیست، پس بهتر است هر زائر خودش بهداشت فردی و محیطی را رعایت کند. امام رضا (ع) فرمودند: «پاکیزگی از اخلاق انبیاست.» [اصول کافی]به تمیز بودن مسیر حساس باشید و از انداختن زباله بپرهیزید.

از میزبانان تشکر کنیم

مردم شهر‌های مختلف عراق با همه توان و عشقشان به سید‌الشهدا به میزبانی زائران اربعین حسینی آمده‌اند و همه چیز را تا جایی که در توان دارند فراهم می‌کنند تا زائران در آسایش باشند، خوب است ما که میهمان این خادمان هستیم به قدر توانمان از لطف و میزبانی‌شان تشکر کنیم. امام سجاد (ع) در این‌باره می‌فرمایند: «خداوند در روز قیامت به بنده‌اش می‌فرماید: آیا از فلانی تشکر کردی؟ او می‌گوید: پروردگارا، از تو تشکر کردم؛ خداوند می‌فرماید:، چون از او سپاسگزاری نکردی، شکر و سپاس مرا هم نکرده‌ای، آنگاه حضرت فرمودند: شکرگزارترین شما در برابر خداوند، شکرگزارترین شما در برابر مردم است.» [اصول کافی]در صورت امکان چند هدیه کوچک تهیه کنید و به پاس قدردانی از خدمات عراقی‌ها به ویژه کودکان به آن‌ها بدهید.


بیشتر بخوانید:

اینفوگرافی| کفش مناسب پیاده‌روی اربعین


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->